Want to translate?

19 nov. 2012

FullMetal Alchemist (Arakawa Hiromu)

Min absoluta favorit manga. Någonsin. Den är så välplanerad så att det är löjligt. Om man läser om serien så kan man dra många paralleller och lägga märke till saker som man inte hade gjort tidigare, dessutom har den också mycket roliga ögonblick, vilket vid vissa tillfällen kan ta bort den mer seriösa atmosfären. Men inte som Beelzebub. 


FullMetal Alchemist handlar om de två bröderna Edward, den korta, och Alphonse Elric, den stora. De är alkemister och Edward, den äldre, är landets yngsta, kortaste enligt vissa, statliga alkemist. Detta, och att det är så unga, har gjort dem till kända alkemister. 
Under sina korta liv har de varit med om mycket, deras far lämnade dem och deras mor föll offer till en sjukdom. De bodde hos sin barndomsvän, Winry, och hennes farmor. Winrys föäldrar var läkare och dog i kriget mot Ishval, hon är även en mekaniker, som bl.a. fixar Edwards ena arm och ben. Bröderna begick nämligen ett tabu, som gav dem sargade kroppar. 
Bröderna åker runt i landet Amestris för att hitta De vises sten, med den planerar de att få tillbaka sina kroppar. På vägen möter de personer och saker som enligt vissa inte borde få finnas. 

FMA, som det förkortas, utspelar sig i en tid som liknar Storbritannien i början av 1900-talet i ett land, Amestris, som styrs av militären. Landet är ständigt i krig och påverkas fortfarande av kriget mot Ishval i öster, i norr finns hotet i form av Drachma och de förs även krig i väster. Militären har mörka hemligheter och det planeras saker som ingen ens skulle kunna drömma om.


FullMetal Alchemist: Brotherhood är en av de få serier som jag har kunnat se som anime. Jag tycker att den är fullkomligt fantastisk även som anime och håller faktiskt på att se om den nu. Dock ser jag inte på FullMetal Alchemist därför att de har gjort om alldeles för mycket för att jag ska gilla den. Ärligt talat tål jag den inte, en så redan genial berättelse anser jag inte ska göras om för mycket, om den nu måste ändra den överhuvudtaget. 



A painless lesson is one without any meaning. One who does not sacrifice anything cannot achieve anything.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar