Want to translate?

1 dec. 2012

Dragonball (Toriyama Akira)

Ni vet den där första mangan ni läste? Kommer ni ihåg vilken det var? Har ni något speciellt band till den?
Den första mangan jag läste var Dragonball, dock var det inte p.g.a. den som jag började läsa så mycket som jag gör nu, men den var ändå början till allt. 
Ev vän till mig hade en bror som hade de tre första böckerna, han hade tröttnat på dem och gav dem till min bror. 
Vi skrattade åt Kame-Sennins (Master Rochi på engelska) perversa beteende och hur han blev slagen av en sjöjungfru, vi älskade den starke men naive Goku och vi fnissade åt Yamchus (Yamcha på engelska) kvinnoskräck. 
Självklart köpte min bror resten av böckerna och jag har läst om dem flera gånger. 
Fast egentligen var inte Dragonball min första kontakt, jag hade tittat lite på Sailor Moon på TV när jag var ännu mindre.
Har ni en berättelse om hur ni kom i kontakt med manga första gången?
Genrer från http://mangafox.me/manga/dragon_ball/
ActionAdventureComedyFantasyMartial ArtsSci-fi,ShounenSupernatural



Personligen tycker jag att alla ska känna till DB, mest för att jag har vetat om den så länge som jag har gjort. Till er som inte vet kommer en liten introduktion:
Stadstjejen Bulma letar efter drakkulor, dragonballs, små runda, gula kulor med en till sju stjärnor i. Sökningen leder till att hon träffar Goku. Han har en drakkula, men den vill han inte ge henne. Hon föreslår att han kan följa med henne och hitta resten, eftersom han är så stark. Hon planerar dock att ta hans drakkula när hon väl har de andra sex. 
Under sin resa träffar de på Oolong, Yamchu, Kame-Sennin m.fl. Under historiens gång får man följa med Goku, som blir äldre, när han träffar på allt mäktigare fiender. Förresten, detta händer i en futuristisk värld. där de finns annorlunda djur, starka kämpar och små kapslar som innehåller hus


Dock är detta än sådan där "fighting-manga" som förlorar sin humor, en del av den i alla fall, längre fram i serien och istället fokuserar mer på att göra striderna seriösa. Personligen gillar jag den ändå, en fantastiskt bra "fighting-manga".  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar